02/11/2014

Mokry Kolodian czyli Fotografowanie na szkle


Trochę historii. W marcu 1851 roku Frederick Scott Archer i Gustave Le Gray wynaleźli sposób pozwalający na uczulenie płyty szklanej pokrytej roztworem nitrocelulozy (kolodion). W odróżnieniu od Daguerra (dagerotypia) i Talbot’a (kolotypia), Archer nie opatentował swojego wynalazku, ale opisał go i upublicznił, stając sie tym samym „ojcem mokrego kolodionu”. Technika z pewnością trudniejsza niż zwykłe wywoływanie na papierze bo w przypadku mokrego kolodionu, fotograf musi zmienić się z artysty w chemika, który wymusza na nim dodatkowo dużego poświęcenia, praktyki i mocnej głowy do wysoko procentowego alkoholu 🙂 Odwdzięcza się jednak pięknym obrazem pełnym wad na szkle. Po moich pierwszych obserwacjach mogę tylko opisać na czym polega technika mokrego kolodionu, i tak naprawdę to była tylko próba przed główną operacją… 🙂 i nie mogę jeszcze dodać zdjęcia, które uznalibyśmy za 100% udane. Płytka szkła powinna być prawie cała naświetlona obrazem, w tym naszym przypadku coś zawiodło. Jak już wyżej pisałam bycie chemikiem jest tu istotne bo nawet niewielki błąd może spowodować, że coś się nie uda. Nawet temperatura pomieszczenia jest istotna.


PRZYGOTOWANIE SZKLANEJ PŁYTY.
-czyszczenie płyty (odtłuszczanie) rozpuszczalnikiem lub alkoholem.
Płyta musi być idealnie docięta do kasety oraz oszlifowana na rogach. Grubość szkła 2-3 mm

BUDOWA EMULSJI.
Kolodion, który jest głównym składnikiem samej techniki dostępny jest w dwóch rodzajach.
Wykorzystywany jako profesjonalna substancja do makijażu i charakteryzacji oraz w medycynie.

Skład emulsji:
a)
-Kolodion 120 ml
-Eter 60-80 ml
-Spirytus (rektyfikowany) 60-80
Po wymieszaniu nie wstrząsać!!!
b)
-Bromek potasu 1,5 g
-Jodek potasu 2g
-Woda destylowana 3 ml

Jeśli mamy problem z rozpuszczeniem lekko podgrzewamy wodę i dodajemy jeszcze kilka kropli wody destylowanej.
Do kolodionu czyli „a” dodajemy roztwór „b”. Nakładamy na szklaną płytę.

WYKONANIE OBLEWU
Bierzemy szklaną płytę w rękę i oblewamy kolodionem nad kuwetą. Cały proces który do tej pory wykonaliśmy, jest przygotowywany w świetle dziennym dopiero następne czynności należy wykonać w ciemni. Po oblewie natychmiast należy uczulić nasz kolodion, a wykonamy to przy wykorzystaniu azotanu srebra.

SUBSTANCJA UCZULAJĄCA:
-Azotan Srebra 45g
-Woda destylowana 500ml

Szklana płytę wkładamy do roztworu. Dla Ambrotypii uczulenie następuje po 3-4 minutach.
Po uczuleniu kładziemy szklana płytę na ręczniku emulsją do góry i odprowadzamy pozostałą substancję uczulającą. Wszystko wykonujemy w rękawiczkach. Azotan srebra silnie brudzi na czarno. Tak przygotowaną płytę wkładamy do kasety. Teraz przechodzimy do zadania dla fotografa, a mianowicie wykonanie zdjęcia. Oświetlony przedmiot, postać muszą być oświetlone albo światłem słonecznym, albo w pomieszczeniu żarówkami jarzeniowymi. Proponuje użycie światłomierza.

WYWOŁANIE:
-wylewamy wywoływacz na płytę
-moczymy płytę jak klasyczną odbitkę
Czas pojawienia się obrazu to od 30 sekund do 1 minuty.

SKŁAD WYWOŁYWACZA
-Siarczan żelazawy uwodniony 16g
-Woda destylowana 220 ml
-Ocet 10% 150 ml
-Spirytus 18 ml
Wywoływacz jest trwały kilka dni.

Utrwalamy w Tiosiarczanie Amonu lub po prostu w standardowym szybkim utrwalaczu.
Następnie krótko płukamy w wodzie przez chwile. Gotowe

Podziękowania dla Paweł Krawczyk i Łukasz Gietka, którzy mi przekazali te cenne informacje.f7482-img_9180 f399f-img_9093 f39e7-img_9100 b25a3-img_9095 7c25c-dsc_0373 2b5ee-img_9136 0ecc7-img_9164 0cbf3-img_9165

 

RECENT POSTS

    One Comment

  • yellow teeth 15/04/2015
    Reply

    I constantly spent my half an hour to read this website’s content everyday
    along with a mug of coffee.

  • Dodaj komentarz